PPGD recebe pesquisadores para discutir o tema Imperialism and Independence in American and Latin American Thought

Internacionalização 6 de outubro de 2020. Visualizações: 465. Última modificação: 06/10/2020 11:31:04

The Postgraduate Program in Law from Federal Rural University of the Semi-Arid Region (PPGD/Ufersa) in partnership with the Postgraduate Program in Law from Federal University of Ceara (PPGD/UFC) are hosting at 06pm, in October 14th , the Webinar Imperialism and Independence in Amerincan and Latin American Political Thought.

At the event, Columbia Political Science professor, Ph.D. Joshua Simon will present the main ideas and concepts developed in his most recent book, The Ideology of Creole Revolution (Cambridge Press, 2017), in which he sought to demonstrate that the Independence movements in the British and Spanish Americas were much more similar than is usually recognized. Through parallel contexts, these independencies movements would have developed a paradoxically imperialist and anti-imperialist ideology, in response to the equally similar problems they faced in their different territories.
Following up, under the title Narratives of the Independence, professor Gustavo Cabral (PPGD / UFC) will approach the emergence of the Brazilian Empire through the lens of Oliveira Lima (1867-1928) – Brazilian diplomat and historian active of the First Republic -, demonstrating the insertion of Portuguese America in the continental conceptual framework previous discussed.
Finally, in Brazilian Independencies between José Bonifácio and Frei Caneca, professor Felipe Castro (Ufersa) will return to the arguments within Joshua Simon’s book, adding to his comparative framework the political projects of José Bonifácio de Andrada e Silva and Frei Joaquim do Amor Divino Caneca, undertaken between 1819-1824, in order to demonstrate the coexistence of distinct and competing nation projects throughout the Portuguese America in the early 19th century.

Tradução.

O Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (PPGD/Ufersa), em parceria com o Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Ceará (PPGD/UFC), realizam, no dia 14 de outubro às 18h00min, o Webinar Imperialism and Independence in Amerincan and Latin American Political Thought.
No evento, Joshua Simon, professor na Universidade de Columbia, apresentará as principais ideias contidas em seu livro mais recente, The Ideology of Creole Revolution (Cambridge Press, 2017), no qual procurou demonstrar que os movimentos de Independência nas Américas britânica e espanhola foram muito mais similares do que usualmente se reconhece. Estes movimentos teriam desenvolvido uma ideologia paradoxalmente imperialista e anti-imperialista, como resposta aos problemas igualmente similares que enfrentavam nesses diferentes territórios.
Em seguida, sob o título Narratives of the Independence, o professor Gustavo Cabral (PPGD/UFC) abordará a emergência do Império Brasileiro pelas lentes de Oliveira Lima (1867-1928) – diplomata e historiador brasileiro atuante na Primeira República –, demonstrando a inserção da américa portuguesa no quadro conceitual continental.
Por fim, sob o título Brazilian Independencies between José Bonifácio and Frei Caneca, o professor Felipe Castro (Direito-Ufersa) retomará os argumentos de Joshua Simon, para adicionar ao seu quadro comparativo, os projetos políticos de José Bonifácio de Andrada e Silva e do Frei Joaquim do Amor Divino Caneca, com intuito de demonstrar a coexistência de projetos distintos e concorrentes de nação no Brasil do início do século XIX.
O evento será todo conduzido em inglês, realizado pela plataforma do Google Meet [acesso por: meet.google.com/eim-wkiq-zyz ].
As inscrições estão abertas até o dia 14 de outubro, por meio do Sigaa-Ufersa, com emissão de certificados de extensão de 4 horas.